آی فیلو
آی فیلو

آی فیلو

Ifilo

پاورپوینت نظریه رشد شناختی پیاژه

دانلود پاورپوینت با موضوع نظریه رشد شناختی پیاژه، در قالب ppt و در 24 اسلاید، قابل ویرایش، شامل مراحل رشد پیاژه، شش خرده مرحله مرحله ی حسی – حرکتی، ویژگی های مرحله پیش عملیاتی، مرحله عملیات عینی 7 تا 11سالگی، آخرین مرحله رشد شناختی، تعامل موجود زنده با محیط، فرایند سازگاری، جذب، انطباق، فهرست منابع
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
بازدید ها 56
فرمت فایل ppt
حجم فایل 238 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 24
پاورپوینت نظریه رشد شناختی پیاژه

فروشنده فایل

کد کاربری 19
کاربر

دانلود پاورپوینت با موضوع نظریه رشد شناختی پیاژه، در قالب ppt و در 24 اسلاید، قابل ویرایش، شامل:

مراحل رشد پیاژه

شش خرده مرحله مرحله ی حسی –حرکتی

ویژگی های مرحله پیش عملیاتی

مرحله عملیات عینی 7 تا 11سالگی

آخرین مرحله رشد شناختی

تعامل موجود زنده با محیط

فرایند سازگاری

جذب

انطباق

فهرست منابع

قسمتی از متن:

پیاژه در اثر نتایج برگرفته از پژوهش های خود ، مرحله ی حسی – حرکتی را به شش خرده مرحله تقسیم کرده است که عبارتند از :

اول: تولد تا 2 ماهگی (دوره غلبه ی بازتاب های شرطی مانند مکیدن )

دوم: 2تا 4 ماهگی (دوره جذب تجارب جدید وانطباق و طراحی ساختارهای جدید شناختی مانند شیشه به جای پستا نک وگرفتن اسباب بازی.

سوم:4 تا 8 ماهگی (دوره درک علت و معلول های ساده و هماهنگی حواس بینایی و لامسه. مثال : آخر باری که نوزاد با دست خود به شیشه زد،به او شیر داده شد و بدین ترتیب او حالا طرحی را برای دست زدن به شیشه ی شیر آغاز می کند.

چهارم: 8 تا12 ماهگی (دوره درک بسیار ساده از مفهوم زمان و دوره ی درک بقای شی ء مثال : نوزادی که گریه می کند تا کسی او را بلند کند وقتی صدای پای پدرش را در راهروی منتهی به اتاقش می شنود ساکت می شود. او می داند که بیش از چند ثانیه ی دیگر تا آرامش او فاصله نمانده است .

پنجم: 12 تا 18 ماهگی ( دوره ی آغاز تجربه کردن جهان خارج و دستیابی به اولین تجارب حل مسئله و افزایش تقلید از سایرین. مثال: کودکان وسایل را پرت می کنند،گاز می گیرند ، لجاجت می ورزند ،اشیاء می شکنند، صرفاً برای اینکه ببینند چه اتفاق می افتد.

ششم: 18 تا 24 ماهگی (دوره ی آغاز فکرکردن، ایجاد تصور اشیاء در ذهن خود و دستیابی به راه های جدید برای حل مسأله.

توضیحات:

این فایل شامل پاورپوینتی با موضوع " نظریه رشد شناختی پیاژه " می باشد که در حجم 24 اسلاید، همراه با توضیحات کامل تهیه شده است که می تواند توسط دانشجویان به عنوان ارائه کلاسی (سمینار و کنفرانس کلاسی) مورد استفاده قرار گیرد.

پاورپوینت تهیه شده بسیار کامل و قابل ویرایش بوده و در تهیه آن کلیه اصول و علائم نگارشی و چیدمان جمله بندی رعایت گردیده است و قالب آن را نیز به دلخواه می توان تغییر داد.

پاورپوینت برنامه درسی ملی

دانلود پاورپوینت با موضوع برنامه درسی ملی، در قالب ppt و در 44 اسلاید، قابل ویرایش، شامل دلایل و ضرورت ایجاد تحول، نمایه جایگاه سند برنامه درسی ملی در اسناد تحول بنیادین آموزش و پرورش، تعریف برنامه درسی ملی، رویکرد برنامه درسی ملی، اهداف تولید برنامه درسی ملی، اصول حاکم بر فرایند تولید، برنامه درسی ملی، چشم‌انداز برنامههای درسی و تربیتی آموزش و پر
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
بازدید ها 50
فرمت فایل ppt
حجم فایل 770 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 44
پاورپوینت برنامه درسی ملی

فروشنده فایل

کد کاربری 19
کاربر

دانلود پاورپوینت با موضوع برنامه درسی ملی، در قالب ppt و در 44 اسلاید، قابل ویرایش، شامل:

دلایل و ضرورت ایجاد تحول

نمایه جایگاه سند برنامه درسی ملی در اسناد تحول بنیادین آموزش و پرورش

تعریف برنامه درسی ملی

رویکرد برنامه درسی ملی

اهداف تولید برنامه درسی ملی

اصول حاکم بر فرایند تولید برنامه‌ درسی ملی

چشم‌انداز برنامه‌های درسی و تربیتی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران

مدرسه‌ی زندگی

8 محور اساسی برنامه درسی ملی

اصول حاکم بر برنامه‌‌های درسی و تربیتی

الگوی هدف گذاری و اهداف کلی

برخی محورهای اهداف تفصیلی عناصر پنج‌گانه در عرصه‌ی ارتباطات 4گانه‌ی انسان کامل

حوزه‌های یادگیری

زمان تربیت

زمان رسمی کلاسی

زمان رسمی غیر کلاسی

اجرای زمان تربیت

تعریف یادگیری‌های مشترک

صلاحیت‌ها و یادگیری‌های مشترک

حوزه‌های یادگیری

عناوین حوزه‌های یادگیری

حوزه‌ یادگیری تفکر و حکمت

حوزه‌ یادگیری کار و فن‌آوری

حوزه یادگیری آداب و مهارت‌های زندگی

راهبردهای یاددهی – یادگیری

پیش‌فرض‌های راهبردهای یاددهی– ‌یادگیری

تلقی نسبت به معلم و مربی

تلقی نسبت به محیط یادگیری

تلقی نسبت به متربی

تلقی از مدیر مدرسه

اصول حاکم بر انتخاب راهبردهای یاددهی – یادگیری

اصول حاکم بر ارزشیابی پیشرفت تحصیلی

قسمتی از متن:

8 محور اساسی برنامه درسی ملی:

1 – مبانی و اصول ( هستی شناختی ، انسان شناختی ، معرفت شناختی ، ارزش شناختی ، دین شناختی ، روان شناختی ، جامعه شناختی )

2 – رویکرد واهداف ( مهم ترین محور برنامه درسی ملی )

3 – زمان(6 سالگی تا پایان متوسطه) ، محتوا ( متناسب با پایه ها) و ساختار( 6-3-3)

4- راهبرد های یاددهی و یادگیری

5 – ارزشیابی پیشرفت تحصیلی

6 – تولید برنامه، محتوا و رسانه ( CD، برنامه تلویزیونی و ....)

7 –اجرای برنامه درسی

8 – ارزشیابی و اصلاح برنامه

توضیحات:

این فایل شامل پاورپوینتی با موضوع" برنامه درسی ملی" می باشد که در حجم 44 اسلاید، همراه با توضیحات کامل تهیه شده است که می تواند به عنوان ارائه کلاسی مورد استفاده قرار گیرد.

پاورپوینت تهیه شده بسیار کامل و قابل ویرایش بوده و در تهیه آن، کلیه اصول و علائم نگارشی و چیدمان جمله بندی رعایت شده و به راحتی و به دلخواه می توان قالب آن را تغییر داد.

قالب پاور پوینت با موضوع کلینیک حیوانات خانگی

قالب پاور پوینت با موضوع کلینیک حیوانات خانگی
دسته بندی دامپزشکی
بازدید ها 22
فرمت فایل ppt
حجم فایل 1795 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 26
قالب پاور پوینت با موضوع کلینیک حیوانات خانگی

فروشنده فایل

کد کاربری 25611
کاربر

عنوان :
قالب پاور پوینت با موضوع کلینیک حیوانات خانگی

توضیحات :
قالب پاور پوینت با موضوع کلینیک حیوانات خانگی شامل ۲۶ اسلاید متفاوت در زمینه حیوانات خانگی ، دامپزشکی ، گربه ، سگ و … است که قابل ویرایش می باشد .
اسلاید ها با طراحی شیک و خلاقانه ای آماده شده است و تصاویر و آیکون های استفاده شده در محصول از کیفیت بالایی برخوردار هستند .

تعداد اسلاید :
۲۶

فرمت فایل :
PPT

شرح مراحل ساخت یک نمونه دستگاه تولید بیوگاز و آزمایش آن با کود حیوانی

به مجموعه گازهای تولیدی حاصل از هضم و دفع فضولات، اعم از انسانی، گیاهی و حیوانی که در نتیجه فقدان اکسیژن و فعالیت باکتری¬های غیر هوازی خصوصاً باکتریهای متان¬زا تولید می¬شود، بیوگاز گفته می¬شود این گاز به طور طبیعی در باتلاق¬ها، مرداب¬ها و یا مک
دسته بندی زیست شناسی
بازدید ها 53
فرمت فایل docx
حجم فایل 10280 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 145
شرح مراحل ساخت یک نمونه دستگاه تولید بیوگاز و آزمایش آن با کود حیوانی

فروشنده فایل

کد کاربری 23094
کاربر

مهم¬ترین مسئله¬ای که در قرن 21 بشریت با آن مواجه است مسئله انرژی و سوخت می¬باشد. زیرا از یک طرف تعداد صنایع مصرف کننده انرژی رو به افزایش است و از طرف دیگر سوخت¬های فسیلی (مهم¬ترین انرژی¬ مصرفی این صنایع) رو به اتمام می¬باشند. این در حالی است که هم اکنون آلودگی¬هایی که این سوخت¬ها ایجاد می¬کنند، موجب مشکلاتی در جهان گردیده است و اتحادیه¬های جهانی در حال تصویب قانون¬هایی مبنی بر حذف یا به حداقل رساندن مصرف این سوخت¬ها در دهه¬های آینده می¬باشند. بنابراین تمام کشورهای صنعتی، نیمه صنعتی و حتی اکثر کشورهای جهان سوم در تلاش¬اند تا برای جایگزین کردن این سوخت¬ها چاره¬ای بیاندیشند و اتمام این منابع را به تأخیر اندازند (عدل و همکاران، 1379).
در جوامع کنونی وجود انرژی مستمر، پایدار و اقتصادی لازمه هر¬گونه توسعه و رشد اقتصادی می¬باشد. پس از انقلاب صنعتی، انرژی به تدریج به یکی از عوامل اصلی در تولید ملی و حرکت چرخ¬های اقتصادی کشورهای صنعتی و به دنبال آن، سایر کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است (ثقفی، 1382). اقتصاد و تمدن کنونی تا حدی به انرژی وابسته است که تصور حتی لحظه¬ای ادامه زندگی در عصر حاضر بدون انرژی امکان پذیر نیست. به طوری¬که با اختلال و یا توقف در عرضه¬ی آن، ماشین اقتصاد از کار خواهد افتاد. بنابراین تمامی کشورها در صدد هستند به هر نحو ممکن از انرژی مستمر و پایداری برخوردار باشند. از طرفی رشد اقتصادی و افزایش تقاضای انرژی در جهان سبب شده که قیمت نفت و گاز افزایش پیدا کرده و اتکا به این منابع برای تأمین انرژی کاهش یابد (تابنده، 1376).
منابع فسیلی مرسوم و تجدید ناپذیر تأثیر شگرفی بر امنیت انرژی دارند. این مسئله بسیاری از کشورهای جهان را واداشته است که به مسئله امنیت عرضه انرژی تمایل پیدا کرده و به تغییرات گسترده¬ای در اقتصاد انرژی خود اهتمام تام ورزند. در این زمینه پیشرفت¬های فناوری، نوید بخش راه حل¬هایی نو درباره تولید انرژی مورد نیاز بشر است. با شناسایی این روش¬های جدید، گامی بلند در زمینه تغییر زیرساخت¬های تولید انرژی برداشته شده است (علیزاده، 1375). استفاده از ذخایر نامحدود انرژی تجدیدپذیر در این خصوص تأثیرات مهمی دارد. گستردگی و توزیع این عوامل در طبیعت باعث شده است که سیستم¬های تولید انرژی به سمت سیستم¬های محلی پیش رود؛ که انرژی¬های نوین به خوبی می-توانند برای این منظور به کار گرفته شود. هم اکنون مسائلی مانند انرژی، محیط زیست، ازدیاد مواد زائد خطرناک، اتمام پذیری منابع فسیلی و رشد فزاینده مصرف انرژی از جمله مفاهیمی هستند که تحقیقات مختلفی را در جهان به خود اختصاص داده‌اند. به واقع این مسائل روشن می¬کنند که دیگر نمی¬توان به منابع موجود انرژی متکی بود (تابنده، 1376). در حقیقت، انجام تحقیقات گسترده در جهت دستیابی به منابع جدید و سالم که در چند دهه¬ی اخیر توسعه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند را می‌توان بیانگر میزان اهمیت این نوع مفاهیم و علوم مرتبط به آنها دانست.
هم اکنون بیشتر کشورهای جهان برنامه¬های خود را طوری تنظیم کرده¬اند تا با بهینه کردن مصرف این منابع بر عمر منابع فسیلی خود بیفزایند و این در حالی است که با به کارگیری فناوری انرژی¬های تجدید پذیر سعی دارند که میزانی از سهم مصرف منابع فسیلی را بر عهده این منابع بگذارند تا هم عمر منابع فسیلی را به تأخیر اندازند و هم جایگزینی برای آن یافته باشند (حیدری، 1365). مدارک بسیاری وجود دارد که سیاست¬های انرژی جهانی که استفاده¬ کار¬آمد از سوخت¬های فسیلی و انرژی را ارتقاء می¬دهند، به لحاظ محیطی غیر مسئولانه هستند؛ زیرا آن¬ها باعث فساد جدی محیطی در سطوح محلی، منطقه¬ای و جهانی می¬گردند. مطالعات نشان داده¬اند که با ادغام منابع انرژی تجدید پذیر و ترکیب انرژی کلی، هر یک از این تأثیرات محیطی منفی را می¬توان کاهش داد، یا مانع آن شد (حیدری، 1365). باید اذعان داشت که در قرن 21 سوخت¬های فسیلی کم کم جای خود را به انرژی¬های تجدید پذیر (انرژی خورشیدی، بادی، برق آبی، بیومس، زمین¬گرمائی و غیره) خواهند داد. در میان این انرژی¬ها، بیوگاز حاصل از بیومس، از اهمیت ویژه¬ای برخوردار است. در این میان، بیوگاز به علت سالم‌سازی محیط زیست، تولید انرژی و کود مرغوب و قابلیت ایجاد آن در جوار اجتماعات بشری از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است (الماسی، 1361). گرچه شناسایی بیوگاز در جهان سابقه¬ای طولانی دارد، اما استفاده عمومی و رایج آن در خلال قرن اخیر و بویژه در سه دهه گذشته بوده است. بیوگاز که منبع آن توده¬های زیستی است، در انتخاب منابع جایگزین انرژی برای روستاها، مورد ایده آلی می¬باشد، بدین مفهوم که ارزان بوده و به لحاظ تولید و منشأ، محلی است. همچنین منبعی از انرژی است که برای چندین کاربری از جمله: گرم کردن، روشن کردن، ایجاد توان الکتریکی با مقیاس کوچک و غیره سودمند می¬باشد. از طرفی بیوگاز علاوه بر تولید انرژی باعث تولید کود کشاورزی و افزایش سطح بهداشت عمومی جامعه و کنترل بیماری¬ها می¬شود. همچنین راه حلی مناسب برای ‏دفع مواد زائد جامد می¬باشد (دهقان و همکاران، 1365). فاضلاب و مواد زائد جامدی که توسط صنایع و جوامع تولید می¬گردد، باعث آلودگی ‏شدید محیط می¬شوند که می-توان با فناوری بیوگاز خطرات ناشی از این مواد را به شدت کاهش داد و از انرژی و ‏کود تولیدی آن نیز استفاده نمود (رضویان، 1374). استحصال بیوگاز را می-توان از فرآیند¬های بی هوازی تصفیه فاضلاب (‏UASB) و همچنین از محل¬های دفن زباله نیز انجام داد و بخشی از هزینه¬های مصرفی این سایت¬ها را جبران نمود (حیدری، 1365). منافع زیست محیطی سیستم¬های بیوگاز حتی فراتر از سیستم¬های تصفیه مرسومی است که تاکنون مورد استفاده ‏قرار می¬گرفتند. این منافع، علاوه بر آنچه بیان شد، شامل کنترل بو، بهبود ‏کیفیت آب و هوا، بهبــود ارزش غذایی کــود تولیدی، کاهش میزان انتشار گازهای گلخــانه¬ای و دست¬یابی به ‏بیوگاز به عنوان یک منبع انرژی می¬باشد؛ ‏که خود بیوگاز تولیدی می¬تواند به طور همزمان انرژی الکتریکی و حرارتی تولید کند (تابنده، 1376). در این پژوهش ابتدا مدلی از رآکتور بیوگاز برای تولید بیوگاز در مزرعه طراحی و ساخته شد. سپس این دستگاه مورد آزمایش قرار گرفت تا علاوه بر مشخص شدن صحت کار آن، گاز  
تولیدی حاصل از کود مرغی و کود بلدرچین مورد آزمایش و مقایسه قرار گیرد.

پاورپوینت درباره طبقه بندی حیوانات و محل زندگی حیوانات (کودکانه)


پاورپوینت درباره طبقه بندی حیوانات و محل زندگی حیوانات (کودکانه)

پاورپوینت درباره طبقه بندی حیوانات اسلاید درباره طبقه بندی حیوانات اسلاید درباره طبقه بندی حیوانات اسلاید درباره محل زندگی حیواناتپاورپوینت درباره محل زندگی حیوانات اسلاید آموزشی کودکانه پاورپوینت کودکانه طبقه بندی حیوانات

دانلود پاورپوینت درباره طبقه بندی حیوانات و محل زندگی حیوانات (کودکانه)

پاورپوینت درباره طبقه بندی حیوانات 
اسلاید درباره طبقه بندی حیوانات
طبقه بندی حیوانات
اسلاید درباره محل زندگی حیوانات
پاورپوینت درباره محل زندگی حیوانات
اسلاید آموزشی کودکانه
پاورپوینت کودکانه طبقه بندی حیوانات
دسته بندی آموزشی
فرمت فایل zip
حجم فایل 1180 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 22

پاورپوینت در باره طبقه بندی حیوانات و محل زندگی حیوانات (کودکانه)

این پاورپوینت مخصوص کودکان همرا با تصاویر زیبا جهت مفهوم بهتر بچه ها می باشد.دارای 22 اسلاید

فهرست مطالب و توضیحات :

طبقه بندی حیوانات

•۱- پستانداران

•۲- دوزیستان

•۳- پرندگان

•۴- ماهی ها

•۵- خزندگان

•۶- حشرات

•7-بی مهرگان

که در باره این هفت مورد توضیحاتی داده شده است

همچنین درباره بی مهرگان چه جانورانی هستند توضیح داده شده است .

و عکس چند حیوان آورده شده است و توضیح داده شده است از کدام دسته هستند

و در بخش بعدی محل زندگی جانوران آورده شده است همرا ه با تصاویر

-و هم درباره چه چیز هایی محیط زندگی ما را آلوده می کنند ؟ همرا با توضیحات آورده شده است.

بخشی از متن :

طبقه بندی حیوانات

•۱- پستانداران

•۲- دوزیستان

•۳- پرندگان

•۴- ماهی ها

•۵- خزندگان

•۶- حشرات

•7-بی مهرگان

پستانداران

•۱- پستانداران:

•پستانداران بچه های خود را به دنیا می آورند (می زایند) و به آنها شیر میدهند. این حیوانات خونگرم هستند و بیشتر شان در خشکی زندگی می کنند. تعدادی از پستانداران مثل دلفین و نهنگ در آب زندگی می کنند. پستانداران (بجز نهنگ و دلفین) روی بدن خود مو دارند، پنجه و ناخن یا سم هم دارند. همه پستانداران ستون مهره ها و استخوان دارند ، یعنی جزء مهره داران هستند. مثال هایی برای پستانداران: سگ ، اسب ، گربه ، کانگورو ، فیل ، دلفین و نهنگ

دوزیستان

•۲- دوزیستان:

•دوزیستان جانورانی هستند که هم در خشکی و هم در آب زندگی می کنند. دوزیستان تخمگذار هستند، آنها در آب تخمگذاری می کنند (در ماده ای لغزنده و ژله مانند ) و بچه هایشان در آب به دنیا می آیند. دوزیستان وقتی به دنیا می آیند توسط آبشش تنفس می کنند، ولی وقتی بزرگتر می شوند مانند پستانداران ریه (شش) دار می شوند و می توانند در خشکی و آب تنفس کنند . دوزیستان معمولا پوستی نرم دارند. دوزیستان جانورانی خونسرد هستند، آنها ستون مهره ها دارند بنابراین جزء مهره داران می باشند. دوزیستان چهار پا دارند (ممکن است این پاها بدون پنجه ، انگشت یا ناخن باشند).

•مثال هایی برای دوزیستان: قورباغه و وزغ


پرندگان

•۳- پرندگان:

•پرندگان جانورانی خونگرم هستند که روی بدنشان پر دارند. آنها تخم گذار هستند و تخم های آنها پوسته سخت (مثل تخم مرغ) دارند. پر پرندگان از روی بالها تا روی دم آنها ادامه دارد. این پر می تواند هوا را در خودش نگه دارد، این به پرندگان کمک می کند که بتوانند پرواز کنند (البته در مورد توانایی پرواز تعدادی استثناء وجود دارد مثل پنگوئن ها) . پرندگان دارای بال و پا و دارای ستون مهره ها هستند، بنابراین جزء مهره داران می باشند. پرندگانی مثل شترمرغ و پنگوئن ها نمی توانند پرواز کنند.

•نکته: خفاش ها بر خلاف ظاهرشان، جزء پرندگان نیستند، آنها روی بدنشان کمی مو دارند و به بچه های خود شیر می دهند، بنابراین ، خفاش ها از پستانداران هستند.

ماهی ها

•۴- ماهی ها:

•ماهی ها جانورانی خونسرد هستند که در آب زندگی می کنند، ماهی ها دارای آبشش ، دم و باله هستند. ماهی ها نیز از مهره داران هستند. ماهی ها ممکن است زنده زا یا تخمگذار باشند، ماهی های تخم گذار تخم گذاریشان را در آب (بدون لایه لزج و ژله مانند محافظ) انجام میدهند. بدن ماهی ها معمولا نرم است و با پولک پوشیده شده است، ماهی ها پا و انگشت ندارند.

خزندگان

•۵- خزندگان:

•جانورانی خونسرد هستند که پوستی چرب و سر دارند، دارای مهره (از مهره داران) هستند. مار، مارمولک و تمساح و لاکپشت از خزندگان هستند. خزندگان یا زنده زا و یا تخم گذار هستند. تخم خزندگان دارای پوسته ای چرمی شکل است. خزندگان معمولا قسمت زیرین بدنشان را روی زمین می کشند و به اصطلاح می خزند.

حشرات

•۶- حشرات:

•حشرات از بندپایان هستند ، در بدنشان مهره ندارند، بدن آنها از سه قسمت سر، سینه و شکم (دم) تشکیل شده. بدن حشرات دارای اسکلت خارجی (بیرونی) است . آنتن هایی جدا جدا روی سرشان دارند، همه حشرات دارای سه جفت پا (شش پا) هستند. برخی از آنها دارای بال هستند و می توانند پرواز کنند. برخی ممکن است بقیه بند پایان را (مثل عنکبوتیان) با حشرات اشتباه بگیرند، دقت کنید که حشرات همگی شش پا دارند ، یعنی عنکبوت ، عقرب ، رتیل ، هزارپا و خرچنگ از حشرات نیستند.

•مثال هایی برای حشرات: پروانه ، بید ، زنبور ، مورچه ، ملخ

 

بی مهرگان

•بی مهرگان جانورانی هستند که ستون فقرات و یا اسکلت استخوانی ندارند. دانشمندان نزدیک به یک میلیون گونه در حال حیات از بی مهرگان را شناسایی کرده اند اما اینها تنها بخش کوچکی از تعداد کل بی مهرگان در حال حیات دنیا را تشکیل می دهند. دانشمندان حدس می زنند که شاید 30 میلیون گونه در حال حیات از بی مهرگان در جهان وجود داشته باشد- البته در تمام احتمالات ممکن در این زمینه، هرگز تعداد دقیق گونه های بی مهرگانی که سیاره مان را با آنها شریکیم بیان نمی شود.

•اما آن چه که از این گونه آمارهای سرسام آور مشخص می شود این است که بیش از 97 درصد از تمام گونه های جانوری در حال حیات بی مهرگانند. مهره داران یعنی گروهی که ما انسان ها و تمام پستانداران دیگر و نیز پرندگان، خزندگان، دوزیستان و ماهی ها به آنها تعلق داریم به مراتب تعداد بسیار کمتری را نسبت به عموزاده های بی مهره مان تشکیل می دهیم.

 

بی مهرگان

•بیش از سی گروه از بی مهرگان وجود دارند. برخی از این گروه ها که شناخته شده ترند عبارتند از: بندپایان، کیسه تنان، خارپوستان، نرم تنان، کرم های حلقوی و اسفنج ها. برخی از گروه هایی که کمتر شناخته شده اند هم عبارتند از: کرم های پهن، نماتدها، روتیفرها، براکئوپودا و بریوزوآ (جانورانی خزه مانند).

•تنوع بی مهرگان برای هر کسی که تلاش می کند این گروه از جانوران را بشناسد می تواند خسته کننده باشد. اما با جست و جو در اختلافات بی مهرگان با هم در زمینه های ساده، دانشمندان توانسته اند این گروه بزرگ از جانوران را به زیر گروه هایی تقسیم و به شکل قابل فهم تری طبقه بندی و توصیف کنند.

•به عنوان مثال می توان به مفهوم طرح پایه ای یا نقشه بدنی (bauplan) اشاره کرد که هر گروه از بی مهرگان را بر اساس ویژگی های قابل مشاهده ساده به هم می پیوندد. به عنوان نمونه ای در این زمینه می توان به بندپایان اشاره کرد. بندپایان به داشتن بدن های بندبند و زائده های درز دار بین آنها شناخته می شوند. خارپوستان به خاطر تقارن پنج شعاعی خود شناخته شده اند (تقارن پنج شعاعی نوعی تقارن است که اجزای بدن در طول 5 شعاع تقارن مرتب شده اند.) کیسه تنان به خاطر تقارن شعاعی خود (قطعات مختلف به طور متقارن حول یک نقطه مرکزی مرتب شده اند) و شاخک هایی که دور دهانشان را محاصره کرده اند شناخته می شوند.

 

 

•از آن جایی که بی مهرگان خیلی متنوعند، بحث درباره ویژگی های کلی مشترک بین همه بی مهرگان تقریباً غیر ممکن است و ارزشی ندارد. تنها صفتی که بی مهرگان را به هم پیوند می دهد نداشتن ستون مهرها یا ستون فقرات است. اما این ویژگی مشترک بینش مفید اندکی درباره زیست شناسی بی مهرگان برای ما فراهم می کند.

•گروه بندی جانوران بر اساس این است که آیا ستون فقرات دارند یا ندارند. در حالی که این تقسیم بندی کلی مانند این است که جانوران را به دو دسته جانورانی که می توانند پرواز کنند (مانند بیشتر حشرات، پرندگان و خفاش ها) و آنهایی که نمی توانند پرواز کنند (مانند دم پایان یا فنردمان(springtails) ، خزندگان، دوزیستان، ماهی ها و پستانداران به غیر از خفاش ها) تقسیم بندی کنیم و تفاوت ها را هم بر اساس آن طراحی کنیم.

•در رابطه با بی مهرگان مفیدتر آن است که ویژگی های گروه های اصلی آنها مانند بندپایان، کیسه تنان، خارپوستان، نرم تنان و مانند آنها را یاد بگیریم. در این سطح از طبقه بندی، بیشتر می توان درباره مطابقت ها و اشتراکات آنها، آناتومی و تاریخچه تکاملیشان سخن گفت تا این که همیشه از همه بی مهرگان به عنوان یک گروه بزرگ صحبت کرد.

•به این ترتیب نکته های اصلی ای که درباره بی مهرگان می توان گفت این است که آنها فاقد ستون مهره ها و اسکلت استخوانی هستند، شمار و تنوع زیادی دارند و برای درک عمیق تر بی مهرگان، بهتر است گروه های مختلف بی مهرگان را به صورت جداگانه بررسی کنیم.

طبقه بندی

•بی مهرگان براساس این سلسله مراتب طبقه بندی شده اند: جانوران- بی مهرگان

 

نکته

•اصطلاح بی مهرگان به طیف وسیعی از گروه های جانوری اطلاق می شود که یک ویژگی مشترک دارند و آن فقدان ستون فقرات و اسکلت استخوانی است. به عبارت ساده تر بی مهرگان شامل همه گونه های جانوری می شوند که مهره دار نیستند.

 

نام این پرنده یک جغد است و از دسته پرندگان است

این یک مار است و از دسته خزندگان است

محلّ زندگی

جانــوران

محلّ زندگی جانوران

 

مکانی است پر از جانوران و گیاهان مختلف

چون در جنگل غذا و آب و محل مخفی شدن زیاد است جانوران زیادی در آن جا زندگی می کنند .

جانورانی مانند : شیر ، ببر ، خرس ، آهو و ...

درختان جنگل برای این که از نور خورشید استفاده کنند قد بلندی دارند .

گیاهانی مانند : بلوط ، صنوبر ، راش ، کاج و...

بیابان

مکانی خشک و دارای گیاهان و جانوران کمی می باشد

چون در بیابان بارندگی کم است و غذا و محلّ پنهان شدن برای جانوران به سختی یافت می شودجانوران و گیاهان کمی در آن جا وجود دارد . جانوران بیابان باید در برابر بی آبی و کم غذایی تحمّل زیادی داشته باشند .

جانورانی مانند : مار ، موش ، شتر ، مارمولک و ...

درختان بیابانی کوتاه قد هستند تا بتوانند از آب کم بیابان استفاده کنند .

گیاهانی مانند : بوته های خار ، کاکتوس ، درختچه های گز ، نخل خرما و ...

آب و خشکی

بعضی جانوران می توانند هم در داخل آب و هم در خشکی زندگی کنند . مثل : قورباغه ، خرچنگ ، تمساح و ...

بعضی از جانوران می توانند در خشکی و در کنار آب زندگی کنند . مثل : اردک ، مرغابی و ...

بعضی از جانوران دو زیست نام دارند

و............

 

دانلود پاورپوینت درباره طبقه بندی حیوانات و محل زندگی حیوانات (کودکانه)